Translate

6 Ocak 2021 Çarşamba

Toni Erdmann


Yönetmen: 
      Maren Ade

İngilizce Adı:   Toni Erdmann        
Yapım Yılı:      2016

Emeklilik günlerini küçük şakalarla renklendirmekte olan Winfried, kısa bir ziyaret için Almanya'ya gelen başarılı iş kadını kızı Ines ile aralarındaki bağın zayıfladığını hissedince, kızının peşinden Bükreş'e gitmeye karar verir. Kızının çok yoğun gündemi içinde kendisine yer bulamayınca, yaşam koçu Toni Erdmann  kimliğine bürünerek Ines'in çalışma hayatının içine atar kendini.   

Tür:     Komedi
Yazar:  Maren Ade
Kast:    Sandra Hüller, Peter Simonischek, Michael Wittenborn 
Imdb: 7.4

Öne Çıkanlar:

Bir baba ile kızı arasındaki ilişki belki de dünyadaki ilişkilerin en özelidir, vakti gelip yollar ayrıldığında da en yürek sızısı bırakanı. Winfried ile Ines de böylesine özel bir bağ ile bağlı olsalar da, Ines'in bu güçlü bağı anlaması için zamana ve üzerine giymiş olduğu küresel kimlikten sıyrılmaya ihtiyacı vardır.  

Winfried, her mizah ustasının olduğu gibi iyi bir gözlemcidir. Kızıyla Bükreş'te geçirdiği ilk birkaç günlük kısa sürede dışarıdan birisinin yardımına ihtiyacı olduğunu kavramıştır. Sistemin basit bir duygusuz çarkı haline gelmiş olan Ines'e "sen insan mısın?" diye sorduğunda ileri gittiğinin farkında olsa da düzeltmek için çok vakti kalmamıştır. Ülkesine geri döner gibi yapar ama, kopması mümkün olmayan kızının yanında  yaşam koçu rolüne büründürüp Toni Erdmann olarak kalmaya karar verir. 

Toni, sistemin çarklarına çomak sokmaya karar vermiştir bir kere. Herkesin kendisine biçilen rolü oynadığı, insan öğesiyle kurabildiği ilişki sadece 'çalışan'a indirgenmiş düzenin içine bir deli fişek olarak girecektir. Özel ilişkilerini bile iş hayatlarının bir uzantısı olmak dışında yaşayamayan, haklar ile ödevlerin birbirine girdiği dünyanın bu yeni düzenine bir tür Don Quixote çıkışıdır bu; Winfried'in kaybettiği gerçek Ines'i yani Ducinea'sını Toni olarak ortaya çıkartacak bir hamle. 

Toni, bu kimliği ve soğuk şakaları ile Ines'in tüm çevresine dokunmaya başlar. Hayatın zevk almaya değer yönlerini kara bir mizah içinde de olsa gösterebilmektedir. Ines de içten içe Toni'nin bu hali ile hayatında olmasından hoşlanmaya başlamıştır artık. Yoğun iş yükü ve baskısının yükseldiği anlarda, ona da varoluşunun gerçek nedeninin bu olup olmadığını sorgulatacaktır bu durum. İnsanı insana yabancılaştıran, emeği ve hayatı bir takım finansal tablolara indirgemekten öte gitmeyen yeni dünya düzeni yavaş yavaş Ines'in de gözleri önüne serilmektedir. Kararların çoğu zaman aynı ülke içinde bile olmayan bazı masabaşlarında alındığı, 'küreselleşme' adı verilen sistemin basit bir maşası olduğunu görmek, Ines için de bir kırılma noktası olmuştur; üzerindeki bu rolün gerektirdiği giysileri -gerçekten- çıkarıp atmanın zamanı gelmiştir.  

Ender Şenkaya
Ocak 2021




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Film hakkındaki izlenimlerim...