Yönetmen: Fernando Leon de Aranoa İngilizce Adı: The Good Boss
Yapım Yılı: 2021
Aileden kalan terazi üretim şirketinin almak üzere olduğu “mükemmeliyet”
ödülü nedeniyle Blanco, tüm çabasını ödülün son basamağı olan fabrika
ziyaretinde çalışanlarının tutumunu kontrol altında tutmaya yöneltmiştir. Ne
kadar çabalasa da, çalışanları ile ilişkilerini düzeltmek için attığı her
adım işleri daha karmaşık hale getirir.
Tür: Komedi
Yazar: Fernando Leon de Aranoa
Bir terazi aslında hiçbir zaman sadece “terazi” değildir. Beyaz Teraziler
(Blanco Basculas) markasının sahibi Blanco’nu gözü de aileden gelen sevetini
ve işini taçlandıracak “mükemmeliyet” ödülünden başka bir şey göremez
olmuştur. Ödül ile arasında sadece komitenin fabrikasına yapacağı son bir
ziyaret ve “fabrikada çalıştıkları için mutlu gözükmeleri beklenen”
çalışanlarının o ziyaret sırasındaki tutumları kalmıştır.
Önce işten çıkarılan ileri yaşlı Jose’nin fabrikanın giriş kapısı önünde
başlattığı eylem, sonra fabrikanın temel direği kabul edilen Miralles’in aile
hayatının altüst olması Blanco’nun hedefine gitmesinin önündeki pürüzler
olarak ortaya çıkar. Bunlar yetmezmiş gibi tam o dönemde işe başlayan genç
stajyer Liliana ile ilişkiye girmesi işleri daha çetrefil hale getirir; hele
aile dostlarının kızı olduğunu bile farkedemediğini anladığında. Blanco
işlerini rayına sokmak için özellikle çalışanlarının özel hayatlarına da
girerek müdahale etmeye başlayınca işler daha da karmaşık hale gelecektir.
Hesapta, çalışanlarının mutluluk ve refahı onu da başarısına götürecek yoldur;
çalışanların refahı sonuçta genelin refahı demektir. Hedefine varmak için
hiçbir engel tanımamakta kararlı Blanco, elini attığı hemen her sorunlu
noktada aslında mutlak iktidarının ne kadar kaygan ve kırılgan bir zemin
üzerinde oturduğunu, hakim olduğunu sandığı pek çok konuda aslında yanılmış
olduğunu anlayacaktır. Sorunların derinine indikçe bilmediği sırlarla
karşılaşacaktır. Sonucunda, çalışanları ile arasında bir baba-oğul değil de
sadece karşılıklı çıkar ilişkisi olabileceğini giderek farkeder.
Ödülün önündeki en büyük engel olarak gördüğü Jose’nin direnişini şiddet
yoluyla bastırma yolunu seçecek Blanco’nun “iyi patron” imajı, olayların
kontrolden çıkmasıyla artık tamamen kaybolmuş, kapitalizmin vahşi yüzü
ortaya çıkmıştır. Olayları rayına sokmak için yapabileceği tek şey herkese
beklediği tavizleri vermek olacaktır. Terazi bir kez bozulmuş, beyaz rengi
kirlenmiş, onarılması ise ancak işin içine küçük hileler katılmasına
kalmıştır. Blanco, Liliana’nın hazırladığı reklam afişinde elinde terazi tutan
Adalet’in sembolü kadının daha seksi görünmesini ister; sanki iğfal edilmesini
ister gibidir.
Adam Smith’in kapitalizm kuramı herkesin kendi çıkarının peşinde koşmasının
toplumun genel çıkarına olduğunu iddia eder. Aradaki ilişkiler de “görünmez
el” adını verdiği kapitalist sistem ile müdahale olmadan (en azından görünür)
yürütülmelidir. Blanco’nun olaylara müdahalesi ve akışı değiştirmeye çalışması
temelde bu “görünmez el”in düzenleyiciliğini bozmuştur. Bozulan sistem
düzenden çok tepkisel karşıtlıklar ve çatışma alanları haline gelir. Artık
mutlak iktidar ne işinde ne özel hayatında Blanco’nun elinde değildir; Liliana
mor elbisesi ile bu iktidara son vermek için sırasını beklemektedir.
Ender Şenkaya
Kasım 2022
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Film hakkındaki izlenimlerim...