Translate

20 Mart 2024 Çarşamba

Monster

Yönetmen: Hirokazu Kore-eda

İngilizce Adı: Monster 

Yapım Yılı: 2023

Saori tek başına yetiştirmeye çalıştığı oğlu Minzato'nun okulu ile şiddete maruz kalmak dahil sorun yaşadığı kanısına kapılınca olayı kendi başına ele almaya karar verir. Minato Saori'nin düşündüğü gibi bekar anne olmasından dolayı okulunda öğretmenleri tarafından ayrımcılığa uğrayan bir kurban mıdır, yoksa işin içinde farklı katmanlara saklanamış başka sorunlar mı vardır? Gerçek 'mutlak' mıdır yoksa göreceli mi?

Tür:     Dram
Yazar:  Yuji Sakamato
Kast:    Sakura Ando, Eita Nagayama, Soyuta Kurukowa


Monster (2023) on IMDb

Öne Çıkanlar:
Olasılığın temelleri iki tanedir: Bizim kendi deneyimimize uygunluk ya da başkalarının deneyiminin tanıklığı.
John Locke

Bir olayı deneyimlememiz, onu yorumlamak ve arkasındaki nedenleri anlayabilmemiz için yeterli midir? Görüşlerimizin ne kadarın şahsi tanıklıklarımız, ne kadarını ön yargılarımız, ne kadarını çevreyle etkileşimimiz oluşturur? O zaman 'gerçek'i ne kadar bilebiliriz? Belki de 'gerçek' kitlesel yanılsamalarımız dışında bir şey değildir. 

Kore-eda ve Sakamato Kurusawa'nın Rashomon'undan ödünç aldıkları bakış açısı ve önyargı farkıyla olayları yorumlama sanatını çok duygusal bir gerilim hikayesinde ilmek ilmek örerken insan bilişinin sınırlarını sorguluyorlar Monster'da. Anne Saori'nin gözünden anlatılan ilk bölümün ardından, şiddet uyugulmakala suçlanan öğretmen Hori'nin anlatısı ve son olarak da iki yakın arkadaş Minato ve Yori'nin farklı öyküsüyle sonlanıyor film. 

Ölen eşinin ardından omuzlarına yüklenen koruyucu annelik duygusu baskınlaşan Saori, Minato için hem baba hem de anne rol modelini oynamak zorunda kalmıştır. Kore-eda, öyküye beklenmedik bir gecce kulübü yangınının seyrederken 'ateş'e odakalnan anne-oğul ile başlıyor; belki de artacak gerilimin ilk işaretini bu yangın veriyor. Babanın zamansız kaybı, anne ile oğulu daha yakınlaştırmıştır. Beşinci sınıf öğrencisi Minato'nun okuldan eve burnu kanayarak gelmesi ve bundan ötürü de  'doğal olarak' yanan gece kulübünde çalışan kızlar ile ilişkisi olduğu düşünülen kötü rol model öğretmen Hori'nin suçlanması uzun sürmeyecektir. Toplum olağan şüpheliyi ortaya çıkarmıştır. Minato eve daha çok şiddet görüntüsüyle, tek ayakkabısı eksik olarak ve bir keresinde de cepleri 'toprak' dolu olarak gelmeye devam ettikçe, Saori'nin okulu ve öğretmeni suçlamaya devam etmesiyle gerilim artar. Okulun kendini aklaması için tek çare Hori'den kurtulmaktır. 

Hori evlilik hayali kuruduğu sevgilisi ile birlikteliğini bir dengeye ulaştırmaya çalışırken, öte yandan kendileri için elinden gelenin en iyisini yaptığını düşündüğü çocukların kendisine neden böyle bir iftira attıklarını merak edip olayın üzerine gittikçe işler tam ters yönde gelişir ve çocuklar için tehdit oluşturduğu yönündeki kanı da güçlenir. O sırada okulun kadın müdürü de üzerine vazife olmadığı şekilde yer silmeye kadar varan işlerle meşguldür. Onun ödemek istediği çok farklı bir kefaret vardır. Hori'nin okul aile birliği önünde dileyeceği özür de Saori'yi sakinleştirmeyecek ve öğretmen okuldan uzaklaştırılacaktır.

Minato ve Yuri'nin olaylara neden olan yakın arkadaşlıkları yine toplumsal olarak 'tasvip' edilmeyen bir boyutta gelişmektedir. Yuri zayıf hali ile diğer çocukların acımasız zorbalığına maruz kaldıkça, Minato'nun korumacı yönü öne çıkmakta ve belki de bir baba figüründen uzakta büyümenin getirdiği boşluktan çıkmak isteyen bir erkek çocuk karşılaşırız.  Minato'nun, oğlu ile ilişkisini bir tür 'hastalık' olarak gören Yuri'nin alkol sorunlu babasının evde şiddet uyguladığı, geceleri de o yanan gece kulübünde zaman geçidiği anlaşılır. Çocukların baskı altında dile getiremedikleri duyguları yavaş yavaş su üstüne çıkmaktadır. Birlikte mutluluk buldukları tek mekan terkedilmiş bir demiryolu tünelinin içindeki vagondur. Yuri bu mutluluk anlarında cebinde taşıdığı çakmağı Minato'ya gösterir; gece kulübü yangının arkasındaki 'canavar - monster' Yuri midir yoksa? 

Hori durumu aydınlatmak için Saori ve Minato'yla konuşmak istediğinde 'hava' dönmüş ve rüzgar şiddetli bir tayfuna dönüşmüştür. Evlerinde gittiğinde Saori yalnızdır ve hızla birlikte Minato'yu aramaya girişirler. Tayfunun getirdiği kara bulutlardan dökülen 'su'lar sele dönüşmüş, iki kafadarın vagonuna ulaşmıştır. Ateş, toprak, hava ve su buluştuğunda üçlü bulmacanın çözümü de gerçek de ortaya çıkacaktır. 

Kore-eda, daha önce Yakın (Close) ile de karşımıza çıkan, erkek çocuklar arasındaki yakınlaşmaların toplumdaki yansımalarını muhafazakar ve maskülen yönü daha ağır basan Japon toplumu içinde yine Japon ustların yöntemleri ile başarılı şekilde işlemiş, Monster'da.  


Ender Şenkaya
Nisan 2024







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Film hakkındaki izlenimlerim...