Yönetmen: Hirokazu Kore-eda
İngilizce Adı: Monster
Yapım Yılı: 2023
Saori tek başına yetiştirmeye çalıştığı oğlu Minzato'nun okulu ile şiddete
maruz kalmak dahil sorun yaşadığı kanısına kapılınca olayı kendi başına ele
almaya karar verir. Minato Saori'nin düşündüğü gibi bekar anne olmasından
dolayı okulunda öğretmenleri tarafından ayrımcılığa uğrayan bir kurban
mıdır, yoksa işin içinde farklı katmanlara saklanmış başka sorunlar mı
vardır? Gerçek 'mutlak' mıdır yoksa göreceli mi?
Tür: Dram
Yazar: Yuji Sakamato
Kast: Sakura Ando, Eita Nagayama, Soyuta Kurukowa
“Olasılığın temelleri iki tanedir: Bizim kendi deneyimimize uygunluk ya
da başkalarının deneyiminin tanıklığı.”
John Locke
Bir olayı deneyimlememiz, onu yorumlamak ve arkasındaki nedenleri
anlayabilmemiz için yeterli midir? Görüşlerimizin ne kadarın şahsi
tanıklıklarımız, ne kadarını ön yargılarımız, ne kadarını çevreyle
etkileşimimiz oluşturur? O zaman 'gerçek'i ne kadar bilebiliriz? Belki de
'gerçek' kitlesel yanılsamalarımız dışında bir şey değildir.
Kore-eda ve Sakamato Kurusawa'nın Rashomon'undan ödünç aldıkları bakış açısı
ve önyargı farkıyla olayları yorumlama sanatını çok duygusal bir gerilim
hikayesinde ilmek ilmek örerken insan bilişinin sınırlarını sorguluyorlar
Monster'da. Anne Saori'nin gözünden anlatılan ilk bölümün ardından, şiddet
uygulamakla suçlanan öğretmen Hori'nin anlatısı ve son olarak da iki yakın
arkadaş Minato ve Yori'nin farklı öyküsüyle sonlanıyor film.
Ölen eşinin ardından omuzlarına yüklenen koruyucu annelik duygusu baskınlaşan
Saori, Minato için hem baba hem de anne rol modelini oynamak zorunda
kalmıştır. Kore-eda, öyküye beklenmedik bir gece kulübü yangınının
seyrederken 'ateş'e odakalnan anne-oğul ile başlıyor; belki de artacak
gerilimin ilk işaretini bu yangın veriyor. Babanın zamansız kaybı, anne ile
oğulu daha yakınlaştırmıştır. Beşinci sınıf öğrencisi Minato'nun okuldan eve
burnu kanayarak gelmesi ve bundan ötürü de 'doğal olarak' yanan gece
kulübünde çalışan kızlar ile ilişkisi olduğu düşünülen kötü rol model öğretmen
Hori'nin suçlanması uzun sürmeyecektir. Toplum olağan şüpheliyi ortaya
çıkarmıştır. Minato eve daha çok şiddet görüntüsüyle, tek ayakkabısı eksik
olarak ve bir keresinde de cepleri 'toprak' dolu olarak gelmeye devam
ettikçe, Saori'nin okulu ve öğretmeni suçlamaya devam etmesiyle gerilim artar.
Okulun kendini aklaması için tek çare Hori'den kurtulmaktır.
Hori evlilik hayali kuruduğu sevgilisi ile birlikteliğini bir dengeye
ulaştırmaya çalışırken, öte yandan kendileri için elinden gelenin en iyisini
yaptığını düşündüğü çocukların kendisine neden böyle bir iftira attıklarını
merak edip olayın üzerine gittikçe işler tam ters yönde gelişir ve çocuklar
için tehdit oluşturduğu yönündeki kanı da güçlenir. O sırada okulun kadın
müdürü de üzerine vazife olmadığı şekilde yer silmeye kadar varan işlerle
meşguldür. Onun ödemek istediği çok farklı bir kefaret vardır. Hori'nin okul
aile birliği önünde dileyeceği özür de Saori'yi sakinleştirmeyecek ve öğretmen
okuldan uzaklaştırılacaktır.
Minato ve Yuri'nin olaylara neden olan yakın arkadaşlıkları yine toplumsal
olarak 'tasvip' edilmeyen bir boyutta gelişmektedir. Yuri zayıf hali ile diğer
çocukların acımasız zorbalığına maruz kaldıkça, Minato'nun korumacı yönü öne
çıkmakta ve belki de bir baba figüründen uzakta büyümenin getirdiği boşluktan
çıkmak isteyen bir erkek çocuk karşılaşırız. Minato'nun, oğlu ile
ilişkisini bir tür 'hastalık' olarak gören Yuri'nin alkol sorunlu babasının
evde şiddet uyguladığı, geceleri de o yanan gece kulübünde zaman geçidiği
anlaşılır. Çocukların baskı altında dile getiremedikleri duyguları yavaş yavaş
su üstüne çıkmaktadır. Birlikte mutluluk buldukları tek mekan terkedilmiş bir
demiryolu tünelinin içindeki vagondur. Yuri bu mutluluk anlarında cebinde
taşıdığı çakmağı Minato'ya gösterir; gece kulübü yangının arkasındaki 'canavar
- monster' Yuri midir yoksa?
Hori durumu aydınlatmak için Saori ve Minato'yla konuşmak istediğinde
'hava' dönmüş ve rüzgar şiddetli bir tayfuna dönüşmüştür. Evlerinde
gittiğinde Saori yalnızdır ve hızla birlikte Minato'yu aramaya girişirler.
Tayfunun getirdiği kara bulutlardan dökülen 'su'lar sele dönüşmüş, iki
kafadarın vagonuna ulaşmıştır. Ateş, toprak, hava ve su buluştuğunda üçlü
bulmacanın çözümü de gerçek de ortaya çıkacaktır.
Kore-eda, daha önce Yakın (Close) ile de karşımıza çıkan, erkek çocuklar
arasındaki yakınlaşmaların toplumdaki yansımalarını muhafazakar ve maskülen
yönü daha ağır basan Japon toplumu içinde yine Japon ustların yöntemleri ile
başarılı şekilde işlemiş, Monster'da.
Ender Şenkaya
Nisan 2024
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Film hakkındaki izlenimlerim...